Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> نرم افزار های کاربردی -> اولین فونت فارسی آزاد - یک فونت TrueType فارسی
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي

اولین فونت فارسی آزاد - یک فونت True
نويسنده
پيغام
mehdico
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 19 بهمن 1383
تعداد ارسالها: 1524
محل سكونت: اهواز


4 شنبه 22 فروردين 1386 - 02:13
پاسخ بصورت نقل قول
-------------=

پروژه‌ی فونت فارسی آزاد با هدف ایجاد یک فونت TrueType فارسی تحت استاندارد ISO 10464/Unicode UCS برای استفاده‌ی فارسی زبانان طراحی در سال ۱۳۸۳ شروع به کار نمود و توانست اولین فونت فارسی آزاد را ارائه نماید.

درباره‌ی پروژه‌ی FPF

پروژهی Free Persian Font یا «فونت فارسی آزاد» همان‌طور که از نام آن بر می‌آید پروژه‌ای است برای ایجاد فونت فارسی آزاد، به زبان دیگر این پروژه در نظر دارد تا فونتی تحت مجوز GNU/GPL که مجوزی آزاد است ایجاد نماید. با توجه به مسائل فنی و امکانات موجود تصمیم گرفته شد تا این فونت با فرمت True Type ایجاد شود و قطعا برای داشتن فونتی مناسب و استاندارد نیاز به پیروی از یک استاندارد مناسب بود. در حال حاضر یکی از کامل‌ترین و مناسب‌ترین استانداردها برای ایجاد فونت‌هایی که با زبان فارسی بدون مشکل رفتار کنند استاندارد جهانی ISO 10464 یا Unicode UCS است. بنابراین ما نیز تصمیم گرفتیم تا فونت خود را بر این اساس ایجاد کنیم.


درباره‌ی FPUF

پروژه‌ی Free Perisan Unicode Fonts سعی دارد تا مجموعه فونت‌هایی استاندارد بر اساس یونی‌کد و صد البته آزاد ایجاد نماید. این پروژه یک پروژه‌ی زیر مجموعه از پروژه‌ی اصلی FPF است. در این پروژه برانیم تا فونت‌های فارسی آزاد موجود را بررسی نماییم و در صورت داشتن مشکلاتی با استانداردهای Unicode مشکلات را برطرف نماییم. در حقیقت باید از مجوزهای آزاد مانند GNU/GPL ممنون باشیم که این فرصت را به ما می‌دهند تا بتوانیم در صورت دیدن مشکلات در برنامه‌ها بلافاصله دست بکار شویم و مشکلات را خودمان حل کنیم و پس از آن با منتشر نمودن دوباره‌ی برنامه به جامعه‌ی خودمان نیز کمک کنیم. در حال حاضر این پروژه با یک فونت منتشر شده است، سایر فونت‌ها نیز پس از بررسی و رفع عیوب در ماه‌های آینده منتشر خواهند شد.


چرا به فونت فارسی آزاد نیاز داریم؟

در حال حاضر فونت‌های فارسی بسیاری بر روی وب موجود هستند، اما اغلب همه‌ی آن‌ها دارای حق انتشار انحصاری هستند و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های آزد ممنوع می باشد. با توجه به سرعت گسترش محلی سازی و بین‌المللی سازی در پروژه‌های اوپن سورس و آزاد ترجمه‌های فارسی مختلفی برای محیط‌های آزاد و اوپن سورس ایجاد شده‌اند، مانند ترجمه‌ی توزیع‌های SuSE و Mandriva و Fedora یا میزکارهای XFCE و GNOME و KDE. اما متاسفانه به دلیل نبود فونت فارسی آزاد و مناسب در سال‌های قبل بسیاری از این ترجمه‌های فارسی در پروژه‌ها قابل استفاده نبودند، چرا که فونتی برای نمایش ترجمه‌ها موجود نبود، به زبانی دیگر فونتی آزاد برای استفاده در این پروژه‌ها موجود نبود، با دیدن چنین شرایطی پروژه‌ی فونت فارسی آزاد با همت آقای «عباس ایزد» که خود مترجم بسیاری از توزیع‌ها و میزکارهای لینوکس است راه‌اندازی شد تا این شکاف پوشانده شود. در حال حاضر مفتخریم که یک نسخه‌ی قابل استفاده از فونت فارسی را منتشر کرده‌ایم و کاربران بسیاری آن را نصب و تست نموده‌اند.


مجوز
تمام محتوای این پروژه تحت مجوز آزاد GNU/GPL نسخه‌ی ۲ و یا هر نسخه‌ای که پس از آن « بنیاد نرم‌افزارهای آزاد » منتشر کند، منتشر شده است. شما می‌توانید یک نسخه از این مجوز را از اینجا دریافت کنید.
شما می‌توانید بر اساس شرایط آمده در مجوز (پروانه) از فونت‌ها استفاده کنید، آن‌ها را تغییر دهید و یا ابتدا منتشر کنید، توجه داشته باشید که دریافت فونت‌ها به معنی پذیرش شرایط آمده در مجوز است.


صفحه ی اصلی در SourceForge.net :

http://fpf.sourceforge.net/per/index.html

تصویر :

http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=124702&ssid=24993


دانلود فونت برای ویندوز و یا لینوکس :

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=124702

-------------=
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
eta
مدیر سایت
مدیر سایت


تاريخ عضويت: 2 شنبه 27 تير 1384
تعداد ارسالها: 2153
محل سكونت: شاهين شهر


4 شنبه 22 فروردين 1386 - 09:52
پاسخ بصورت نقل قول
Laughing

_________________
تالار اصول ->صفحه ها، مقالات و تاپیکهای مفید

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 1 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |