Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> نمایش بازیهای ساخته شده توسط اعضای سایت -> ويرايش - X
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي

ويرايش - X
نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


3 شنبه 27 تير 1385 - 20:30
پاسخ بصورت نقل قول
سلام .
به مناسبت تولد Persian-Designers تصميم گرفتم در مورد يكي از پروژه هام كه مربوط به مقوله طراحي و ساخت بازي مي شه توضيحاتي رو به همه علاقمندان ساخت بازي ارايه كنم . Surprised

شايد يکي از دلايل مخفي نگه داشتن پروژه ها عدم اطمينان از ادامه کار باشه . و خوب يکي ديگه از دلايل شايد اين باشه که کار نصفه و نيمه انتقادات زيادي بدنبال داره ولي اگر به چشم طراح به يک نرم افزار نگاه کنيم نه به عنوان استفاده کننده ، انتقادات عاميانه به حداقل می رسه. من تصميم دارم اسکرين شات به همراه مستندات و در ماه هاي آينده نرم افزار رو براي دانلود قرار بدهم .

ساخت بازي هاي 3 بعدي کار ساده اي نيست . اين مطلبي است که بارها و بارها شنيده ايد . سختي کار نبايد بهانه اي براي فعاليت نکردن در اين زمينه باشد . امروزه نرم افزارها باعث سهولت در کارهاي مختلف مي شوند . با وجود ساخت نرم افزارهاي بسياري در جهت رفع کمبودهاي نرم افزاري در دنياي ساخت بازي، يکي از دلايل سخت بودن ساخت بازي کمبود نرم افزارهاي کارامد در اين زمينه مي باشد . برنامه هايي مانند Render Monkey ، Terragen ، ... نمونه اي از اين نرم افزارها هستند . با در اختيار داشتن نرم افزارهاي قوي مي توانيم با دقت بيشتری بازي بسازيم . مثلا نرم افزاری که دارای يک IDE کامل براي نوشتن اسکريپت باشد . داراي قابليت اشکال زدايي باشد ، بتوان فايلها را مرتب کرد . همچنين زبان اسکريپتي مورد استفاده بايد انعطاف پذيري کامل براي شبيه سازي اتوماسيون ، پشتيباني از شي گرايي و پشتيباني از ديباگر باشد .

مقدمه
در کنار مقوله ساخت بازی بحث زبانهای مختلف مانند زبانهای برنامه نويسی و زبانهای اسکريپت نويسی مطرح می شود . با طراحی محيط های بصری مثل . Visual C++.Net بحث محيط های برنامه نويسی در کنار زبان های برنامه نويسی مطرح شده است تا جايی که در کتاب زبانهای برنامه سازی رشته مهندسی کامپيوتر يکی از دلايل طراحی زبان بدست آوردن قدرت برای ساخت محيط برنامه نويسی عنوان شده است . محيط برنامه نويسی علاوه بر اديتور لازم برای نوشتن دستورات و کامپايلر دارای ابزارهای مديريت اشيا (کلاسها) مديريت منابع ، ديباگر و ابزارهای همراه (مانند CallStack,ThreadLocation,ImmidiateW,…) و دارای امکاناتی مانند ساخت پروژه و مديريت فايل است که تمام فايلهای مورد نياز در يک مکان مشخص قرار می گيرد .

محيط های برنامه نويسی وابسته به زبانهای برنامه نويسی هستند بنابراين نمی توان آنها را به صورت جدا از زبان طراحی کرد . با توجه به خصوصيات و قابليتهای هر زبان می توانيم محيطهای قوی يا ضعيفی را طراحی کنيم . ولی وابستگی محيط به زبان چيزی از ارزشهای آن نکاسته است . و همچنان به عنوان ابزاری قوی در ساخت پروژه های بسيار بزرگ به کار می رود .

زبانهای اسکريپت نويسی در ابتدا برای مديريت بخش سرور و کلاينت بوجود آمدند که کدها کوتاه و از چند خط تجاوز نمی کردند . ولی با مطرح شدن زبانهای اسکريپت نويسی در بازی های کامپيوتری و نقش آنها در ساخت و تغيير پروژه های بزرگ بازی تا جايی که با اسکريپتهای متفاوت بتوان بازی های صد در صد متفاوت از بازی قبلی ساخت ، اهميت يک محيط اسکريپت نويسی را مشخص می کند . اين محيط بايد همانند محيط برنامه نويسی دارای قابليتهای مديريت منابع و اشيا و فايل ، ديباگر وابزارهای همراه و ساير ابزارهای سودمندی باشد تا نقش خود را در ساخت پروژه های سنگين نشان دهد .

همانطور که محيط زبان به زبان بستگی دارد ، محيط به موتور بازی هم بستگی دارد . زيرا محيط اسکريپت نويسی برای ساخت بازی بايد شامل يک ويرايشگر بازی هم باشد .به همين علت تا کنون بحثی از محيط های اسکريپتی نشده و نخواهد شد .

ويرايش-X
در اين راستا محيط اسکريپت نويسی ويرايش- X ساخته شده است . اين محيط که از زبان اسکريپتی VBScript بهره می برد ، دارای قابليتهای بسيار زيادی است . از مهمترين قابليتهای آن می توان به اتوماسيون اشاره کرد . می توانيد اشيای بازی را با استفاده از VC++.Net در قالب يک COM DLL همراه با خصوصيات و روالها و Event های COM بسازيد و به اين سيستم وارد کنيد و در ويرايش- X اسکريپتهای مورد نياز رو برای Event آنها بنويسيد . يکی از دلايل استفاده از VBScript پشتيبانی از تکنولوژی اتوماسيون است . اين تکنولوژی توسط مايکروسافت برای توسعه محصولات office بوجود آمد. علاوه بر VBScript ، JScript هم يکی از زبانهای قدرتمند اسکريپت نويسی است ولی به دليل عدم پشتيبانی مطلوب از اتوماسيون از اين زبان استفاده نمی کنيم . ما بايد منتظر تغييراتی عمده در اين زبان باشيم . اين دو زبان به موازات هم پيشرفت نداشته اند . در feature list زبان Jscript پشتيبانی از کلاسهای مجرد نيز در نظر گرفته شده است و با اين پيشرفت می توانيم نويد ساخت نرم افزارهای بسيار پيشرفته را با پشتيبانی از زبان JScript بدهيم .

سيستم مبتنی بر پلاگين
تمام اشيای بازی بصورت پلاگين وارد بازی می شوند . چون اشيای بازی مبتنی بر COM هستند ، سيستم پلاگينی هم مبتنی بر COM و دقيقا همان سيستمی است که در اتوماسيون محصولات Office به کار رفته است . می توانيد به تعداد نياز خصوصيت ، متد و رويداد برای اشيای دلخواه بسازيد . خصوصيات اشيا در ساخت بازی های RPG نقش مهمی ايفا می کنند . علاوه بر اشيا ، تمام کتابخانه های فيزيکی ، هوش مصنوعی و ... می توانند به صورت پلاگين وارد سيستم شوند .

ويرايش X دارای 2 مجموعه از ابزارهای مرتبط به هم برای طراحی و ساخت بازی است .

طراحی
عبارت است از ساخت صحنه های مختلف شامل ساخت انيميشن ، نور پردازی ، تنظيم فيزيک و تنظيم دوربين و امکان قرار دادن اشيا با فرمتهای متفاوت در کنار هم . ساخت انيميشن عبارت است از متصل کردن انيميشن های مختلف ساخته شده در محيط های ساخت انيميشن . برای کاراکترهايی که از انيميشنهای ترکيبی استفاده می کنند و تعداد انيميشنها به 1000 می رسد با استفاده از انيميشنهای ترکيبی از ساخت انيميشنهای تکراری جلوگيری می شود و در نتيجه حجم کاراکتر غير قابل پيش بينی نخواهد شد . ابزارهای نور پردازی ، تنظيم دوربين و فيزيک مشابه ابزارهای 3dsmax خواهد بود . اشيای سازنده صحنه اشيايی وارد شده از 3dmax ، Maya و Q3Radiant هستند . برای ذخيره اشيای بازی از يک زبان تعريفی استفاده می کنيم . SDL (Scene Defination Language) ، زبانی برای تعريف يک صحنه است . با اين زبان می توانيد يک صحنه را با استفاده از اسکريپت ايجاد کنيد .

ساخت بازی
عبارت است از وارد کردن صحنه های ساخته شده و نوشتن اسکريپت های مورد نياز برای صحنه ها و اشيای آنها .در ويرايش-X می توانيد به اشيا و Event های آنها از طريق دو ليست باز شونده دسترسی داشته باشيد. همچنين برای دسترسی به خصوصيات و روالهای هر شی می توانيد بعد از نوشتن نام شی از علامت نقطه "." استفاده کنيد تا ليستی از روالها و خصوصيات آن شی ظاهر شود. علاوه بر اين برای توابعی که دارای پارامتر هستند بعد از نوشتن نام تابع و استفاده از "(" يا جا خالی ليستی از آرگومانهای تابع ظاهر می شود .

يکی ديگر از ابزارهای قدرتمند ويرايش-X ويرايشگر خصوصيات است . در اين ابزار با استفاده از يک ليست بازشونده می توانيد به کليه اشيا دسترسی داشته باشيد . هنگام انتخاب هر شی ليستی از خصوصيات آن شی ظاهر می شود . در مقابل هر خصوصيت يک کنترل قرار دارد که با استفاده از آن می توانيد مقدار آن خصوصيت را وارد کنيد. برای اشيايی که دارای خصوصيات زيادی هستند می توانيد از دو دکمه برای مرتب کردن خصوصيات بر اساس نوع يا حروف الفبا استفاده کنيد . برنامه نويسانی که از محيطهای قدرتمندی مانند VS.Net استفاده می کنند با اين قابليتها آشنا هستند . يکی از اهداف طراحی اين محيط مشابه با VC++.Net رعايت نکته User Friendly بودن محيط است . به اين ترتيب برنامه نويسان VS.Net به راحتی با اين محيط آشنا می شوند و تقريبا نياز به مقالاتی برای آشنايی با اين محيط در حد صفر است .

برای مديريت کلاسها و اشيا از Class Browser استفاده می شود . در اين ابزار ليستی از کلاسها به همراه ليستی از متدها و خصوصيات هر کلاس به همراه نحوه دسترسی به آنها (خصوصی يا عمومی ) نمايش داده می شود . در پروژه هايی که از تعداد زيادی کلاس استفاده می کنند با اين وسيله می توانيد به راحتی کلاس مورد نظر خود رو پيدا کنيد. اگر با برنامه نويسی شی گرا آشنا نيستيد حتما با اين روش برنامه نويسی آشنا شويد . در اين روش متدها و خصوصيات در کلاس کپسوله می شوند .

اين هم دو اسكرين شات در مورد طراحي و محيط برنامه نويسي XEdit Laughing

http://www.sharemation.com/JackGolson/ScriptEdit.gif?uniq=l06fw5

http://www.sharemation.com/JackGolson/Design.gif?uniq=l06fvt
Idea
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
مهدي 2190
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: جمعه 26 فروردين 1384
تعداد ارسالها: 402
محل سكونت: تهران


3 شنبه 27 تير 1385 - 22:45
پاسخ بصورت نقل قول
Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

پس این بود همون کیکه زرد که من حدس زده بودم .
میثم جان دمت گم بابا .
چیزی جز تبریک ندارم که بگم . امیدوارم که موفق باشی و سریعتر بتونی نسخه کاملشو ایجاد کنی .

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

_________________
به امید روزی که کلمه ای کاش را نگوئیم ....
وبلاگ تیم توسعه سورنا
www.gamedev.ir
ادیتور سورنا
http://sourena.gamedev.ir/
ادیتور سیمرغ
http://simorgh.SourenaGames.com
بازی دوازده رخ - 12 رخ (سیاوش)
www.SourenaGames.com
شرکت نرم افزاری سورنا پردازش
WWW.SOURENACO.IR
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2984
محل سكونت: On the edge


4 شنبه 28 تير 1385 - 01:38
پاسخ بصورت نقل قول
میثم با این توضیحاتی که دادی و با شات هایی که گذاشتی حسابی دهن ما رو آب انداختی. دیدن شات هایی که گذاشتی منو مخصوصا یاد محیط gdb انداخت که حدودا یکسال پیش برای برنامه نویسی سیمبین استفاده کرده بودم. زبانش هم مبتنی بر همین vbscript بود. کار با اون ide که خیلی لذت بخش بود. امیدوارم که کار بار این یکی از کار با اون یکی ! لذت بخش تر باشه... Laughing



موفق باشی

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
سيلوستر
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 5 شنبه 27 مرداد 1384
تعداد ارسالها: 499
محل سكونت: مشهد - One of back street boys


4 شنبه 28 تير 1385 - 11:02
پاسخ بصورت نقل قول
تبریک میگم کار پر زحمتی بنظر میاد Laughing

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


4 شنبه 28 تير 1385 - 13:38
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

پس این بود همون کیکه زرد که من حدس زده بودم .
میثم جان دمت گم بابا .
چیزی جز تبریک ندارم که بگم . امیدوارم که موفق باشی و سریعتر بتونی نسخه کاملشو ایجاد کنی .

اره همين بود حسن جون . منتظر كارهاي دوستان هستم . در هر موردي اگه كاري از دست ما بر بياد هستيم . Surprised

نقل قول:

میثم با این توضیحاتی که دادی و با شات هایی که گذاشتی حسابی دهن ما رو آب انداختی. دیدن شات هایی که گذاشتی منو مخصوصا یاد محیط gdb انداخت که حدودا یکسال پیش برای برنامه نویسی سیمبین استفاده کرده بودم. زبانش هم مبتنی بر همین vbscript بود. کار با اون ide که خیلی لذت بخش بود. امیدوارم که کار بار این یکی از کار با اون یکی ! لذت بخش تر باشه...

فكراي زيادي براي ويرايش - X دارم . مي خوام اون رو به يك نرم افزار تجاري تبديل كنم .كساني كه مايل به استفاده از ويرايش - X باشند به روش هاي مختلفي مي تونن كار بكنن . انواع لسيانس هاي نرم افزاري رو براي اون پيش بيني كردم . Idea كه بعدا در موردش صحبت خواهيم كرد . Rolling Eyes
راستي علي جون جريان gdb چيه ؟ نشنيده بودم .
نقل قول:

تبریک میگم کار پر زحمتی بنظر میاد

ممنون سيلوستر جون . Very Happy
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


3 شنبه 7 شهريور 1385 - 00:52
پاسخ بصورت نقل قول
سلام
آخرين اسكرين شات
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


3 شنبه 7 شهريور 1385 - 00:55
پاسخ بصورت نقل قول
اين هم شات محيط برنامه نويسي ويرايش ايكس
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2984
محل سكونت: On the edge


3 شنبه 7 شهريور 1385 - 01:43
پاسخ بصورت نقل قول
WoW، خیلی عالی شده میثم. تبریک میگم. این محیط برنامه نویسیش چیز جالبی شده. یعنی معلومه حسابی روش فکر شده. قبلا راجع بهش توضیح داده بودی ولی الان که اسکرین شات گذاشتی دیگه همه چی بخوبی مشخص شده.

راستی هنوز ارادتت نسبت به PR رو حفظ کردی Very Happy اسکرین شات اول رو میگم Laughing

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Jack
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: جمعه 11 دي 1383
تعداد ارسالها: 199
محل سكونت: Earth planet


3 شنبه 7 شهريور 1385 - 02:16
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:
راستی هنوز ارادتت نسبت به PR رو حفظ کردی اسکرین شات اول رو میگم

Very Happy

كد:
XEdit is an integrated development environment for creating games. If you have any experience with New IDEs, find out very useful abilities that make software production more accurately , code intelliSense, debugger tools, project management are some of this abilities.
XEdit is a GDE (Game Development Environment) next generation of integrated development environments just for creating games. Every GDE should have very abilities like code intellisense , syntax coloring, code hint and another script editor properties ,debugger tools , solution management ,class browser,… abilities .In an IDE  symbols in executable file or dll  cause to stop current process in some points (Breakpoints) . But in script solutions there is no executable output for saving debug information in that! Here is the deference that new technologies created for saving deferent information of debugger.
One new editor that needed in a GDE is viewport for viewing game world, creating and manipulating objects, and all abilities that needed to make an accurate 3d product. there are very 3d products with multiple viewports for viewing 3d scene with multiple cameras , deferent camera types for moving camera with several methods.
Automation System:
XEdit has deferent capabilities. One of the important capabilities is automation. You can create game entities with vc++.net com dll template with properties ,methods and events. Then write scripts for those objects in XEdit.  VBScript chose for scripting language because supports automation completely . Automation technology created with Microsoft for extending office products . Although JScript is another powerful scripting language developed by Microsoft but do not support Automation properly ,Thus do not use this language .
Plugin System:
Depend on deferent game races ,there is deferent entity types ,Action, Racing, RPG, … thus game entity types should not limited to one type . XEdit uses a plugin system for deferent Entity types . Thus XEdit entity types are not limited to created plugins. XEdit is extendable by creating new plugins and add new races to XEdit . A plugin wizard for VC++ 2005 is in XEdit feature list to make plugin creation easy.
Animation System:
All entities are animatable with XEdit  animation system . to create an animation simply use SetKey button for creating keyframes . for physical and AI movements that internal frames between keyframes are not predictable every frame is key frame . This system is useful for some game entities that have predefined motions with physics and AI . instead of calculating physics and AI every frame ,create an animation in XEdit and use that animation in game . another apply of this system is in demo creation that described below.
Demo Creation System:
Demo is one of the obvious ways to show game presentation  at game start . this is one of the expensive systems that helps creating demo without  using demo creation tools like fraps that is not free . compress options dialog helps to use latest avi codecs that create avi films with more qualities and less volume . A digital clock shows avi creation process .Hi resolution out put cause to digital clock change slower than low res outputs .


XEdit Architecture :
Every game world that is  land or in space consists of game scenes . every scene is a set of related game entities that interact with each other . this entities maybe com entities that are scriptable in script editor , or static objects like house ,waterfall that do not need script system ,or physical objects that have physics or all of these types . Addition to Game scenes there is some dynamic entities like weather changes (rain ,snow ,…) that creates in game world another entities that are part of game scenes creates in scene loading internally
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
mehdico
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 19 بهمن 1383
تعداد ارسالها: 1524
محل سكونت: اهواز


3 شنبه 7 شهريور 1385 - 09:47
پاسخ بصورت نقل قول
-------------=

كار خوبيه.(منظورم از خوب يعني عالي).

اميدوارم همون طور كه برنامه ريزي كردي ، زودتر نسخه ي تجاريش بياد تو بازار.

-------------=
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 4 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3, 4  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |