Contacts
صفحه اصلی پورتال | صفحه اصلی تالار | ثبت نام | اعضاء | گروه ها | جستجو | پرسش و پاسخ | فروشگاه الکترونیکی | خرید پستی بازی های کامپیوتری





صفحه اول انجمنها -> نرم افزار ZBrush -> بحث و گفتگو پیرامون نرم افزار ZBrush ->
 

ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع ديدن موضوع قبلي :: ديدن موضوع بعدي
برو به صفحه 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  بعدي

بحث و گفتگو پیرامون نرم افزار ZBrush
نويسنده
پيغام
Gordon Freeman
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 20 مهر 1383
تعداد ارسالها: 1044
محل سكونت: City 17


4 شنبه 13 ارديبهشت 1385 - 13:34
پاسخ بصورت نقل قول
این تاپیک میتونید مشکلات و سوالهای خودتون رو درباره نرم افزار ZBrush پرسیده و درباره این نرم افزار بحث کنید .
در زیر توضیحات اولیه و پایه ای در مورد مسایل مختلف مربوط به این نرم افزار داده ام ، در صورتیکه میخواهید کار با این نرم افزار را شروع کنید این توضیحات برایتان مفید خواهد بود :

-----------------------------------------------------------------------------

ZBrush مهمترین محصول کمپانی Pixologic میباشد و دو کار اصلی آن نقاشی مستقیم روی مدل های 3بعدی و ساختن Displacement Map و Normal Map جهت استفاده در سایر نرم افزار های 3D و بازیها میباشد .
کارهای دیگری که ZBrush انجام میدهد عبارتند از : مدل سازی ، نقاشی 2D .
در نرم افزار ZBrush مفهوم صحنه سه بعدی به آن صورت که در نرم افزارهایی چون مکس و مایا مطرح است ، وجود ندارد . در این نرم افزار شما در آن واحد میتوانید فقط بر روی یک مدل 3 بعدی کار کنید و اگر قصد کار کردن بر روی مدلی دیگر را داشته باشید مدل 3 بعدی شما قابلیت
3 بعدی بودن خود را از دست میدهد و تبدیل به پیکسول ( Pixol ) میشود . پیکسول نامی است که به پیکسلهای 2.5 بعدی صفحه بوم نرم افزار ZBrush داده شده و مفهوم آن این است که بوم این نرم افزار بر خلاف بوم نرم افزار های نقاشی 2D که فقط قابلیت ذخیره اطلاعات مربوط به رنگ پیکسلها و مکان XY انها را را میدهند ، عمق هر پیکسل را نیز ذخیره میکند .

یررسی پنجره این نرم افزار :


[http://xs200.xs.to/xs200/06183/ZB_1.jpg

Title Bar :
نواری است که اطالاعات مربوط به سند باز شده و مقدار رم مصرف شده را نشان میدهد . در سمت راست این نوار چند دکمه وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
- Help : هلپ برنامه را بالا می آورد .
- ؟ : Auto Notes را به طور خودکار ظاهر میکند . Auto Notes پنجره های کوچکی هستند که با گرفتن Ctrl و بردن نشانه گر ماوس بر روی دکمه های برنامه ظاهر میشوند و حاوی اطالاعاتی درباره آن دکمه میباشند .
- D : با پنهان کردن Shelf و ZScript Window ، بوم ( Canvas ) را در فضای بزرگتری نشان میدهد .
- Standard : وضعیت پنجره ها را در حالت اولیه و پیش فرض قرار میدهد .

Palette Bar :
نواری است که پالتهای برنامه ZBrush بر روی آن قرار دارند . هر پالت در برنامه ZBrush دارای دکمه هایی است که مربوط به قسمت خاصی می باشند .
یک پالت و اجزایش :





مهمترین پالت ها در برنامه ZBrush عبارتند از :

- Alpha :
آلفاها کارهای مهمی زیادی انجام میدهند از جمله : تهیه الگو برای شابلونها ( Stenciles ) ،
الگو شدن برای ماسک کردن ، الگو شدن برای برجسته کردن سطح یک مدل 3D ، جدا
کردن یک قسمتهای مورد نظر از یک نقش بافت ، تعیین شکل نوک قلمها و .... .
- Stroke :
در این پالت حالت ضربه قلم مو را تعیین میکنیم .
- Transform :
مهمترین پالت مربوط به قسمت مدل سازی است . قلم موهای Transform و ابزار های
Gyro همگی در این پالت قرار دارند .
- Tool :
مهمترین پالت برنامه ZBrush است . بسیاری از ابزارهای مدل سازی ، ماسک کردن
ساختن Displacement Map و Normal Map ، ابزار های نقش دهی و .... در این پالت قرار
دارند .
- Zscript :
یکی دیگر از پالتهای مهم برنامه است . Tutorial های ZBrush و بسیاری از برنامه های
Utilliy که امکانات بیشتری را به ZBrush می افزایند در این پالت بار گذاری میشوند .
یکی از نقاط قوت برنامه Tutorial ، ZBrush های آن است که به صورت RealTime در محیط
برنامه اجرا میشوند . این Tutorial ها در این آدرس قرار دارند :
C:\Program Files\Pixologic\ZBrush2\ZData\ZPlugs\ZHelpTopics\ZScripts
این Tutorial ها در پالت ZScript -> Load بارگزاری میشوند .
- Stencil ( شابلونها ) :
توسط شابلونهای تعریف شده توسط این پالت میتوان به صورت مستقیم روی مدل برجسته
کاری کرد .


Note Bar :
هنگام کار کردن با ZBrush ، اطالاعات و راهنمایی هایی در اختیار ما میگذارد.

Shelf ( قفسه ) :
این قسمت محل قرار گیری دکمه ها و تنظیمات مهم میباشد . دکمه های این ناحیه قابلیت جابه جایی و تغییر مکان را دارند . حتی میتوان دکمه های جدیدی را از پالتها به این ناحیه افزود . برای این کار به روی دکمه رفته و با نگه داشتن Ctrl درگ میکنیم .
دکمه Tab این ناحیه را Hide\Unhide میکند .

Tray ( سینی ها ) :
دو سینی در دو طرف Shelf قرار دارند که باز و بسته میشوند . این سینی ها محل نگه داری پالت
های پر کاربرد میباشند . برای انتقال پالت ها به سینی ها و بر عکس بر روی دکمه Handle در گوشه بالا-سمت راست کلیک میکنیم .

ZScript Window :
ناحیه پایین بوم است و اطالاعات مربوط به ZScript فعال را نشان میدهد .


--------------------------------------------------------------

2 لینک زیر حاوی Turorial هایی هستند که شما رو کاملا با نر م افزار ZBrush آشنا میکنن .

http://pixologic.com/zbrush/class/classroom.html
http://pixologic.com/zbrush/class/zpipeline.html

این لینک نیز حاوی چند پلاگ این کاربردی و مهم برای ZBrush هست . توصیه من اینه که بعد از آشنایی با این نرم افزار از این پلا گ اینها استفاده کنید .

http://pixologic.com/zbrush/class/roadmap.html

_________________


اين نامه توسط Gordon Freeman در 5 شنبه 14 ارديبهشت 1385 - 20:41 ويرايش شده است.
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Sirus-v
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: شنبه 1 مرداد 1384
تعداد ارسالها: 325


4 شنبه 13 ارديبهشت 1385 - 13:57
پاسخ بصورت نقل قول
ممنون هادی جان خیلی عالی بود . در مورد امکانات این نرم افزار برای ساخت Texture Map هم میشه توضیحاتی بفرمایید ؟ مثلا" آیا میشه رنگ آمیزی Texture Map رو داخل همین نرم افزار انجام داد و با استفاده از خودش یک فایل Texture واسش ساخت ؟؟
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
mory
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 3 شنبه 3 خرداد 1384
تعداد ارسالها: 1187


5 شنبه 14 ارديبهشت 1385 - 04:03
پاسخ بصورت نقل قول
اولا بسيار ممنون كه توجه كرديد .ولي آقا اين بخش رو من نميتونم به خوبي ببينم . سمت چپش خورده شده . شايد به خاطر اسكرين شات بزرگ هادي خانه كه از برنامه گذاشته .

_________________
و مهم نيست كي پنيرتو دزديده قورباغتو قورت بده .

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Ali
مدیر کل
مدیر کل


تاريخ عضويت: شنبه 20 تير 1383
تعداد ارسالها: 2983
محل سكونت: On the edge


5 شنبه 14 ارديبهشت 1385 - 15:58
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

اولا بسيار ممنون كه توجه كرديد .ولي آقا اين بخش رو من نميتونم به خوبي ببينم . سمت چپش خورده شده . شايد به خاطر اسكرين شات بزرگ هادي خانه كه از برنامه گذاشته .


شما از چه مرورگری استفاده میکنی ؟

_________________
پی سی گیمرز - آرشيو بزرگ بازی های کامپیوتری
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Gordon Freeman
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 20 مهر 1383
تعداد ارسالها: 1044
محل سكونت: City 17


5 شنبه 14 ارديبهشت 1385 - 20:42
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

ممنون هادی جان خیلی عالی بود . در مورد امکانات این نرم افزار برای ساخت Texture Map هم میشه توضیحاتی بفرمایید ؟ مثلا" آیا میشه رنگ آمیزی Texture Map رو داخل همین نرم افزار انجام داد و با استفاده از خودش یک فایل Texture واسش ساخت ؟؟


Embarassed

همونطور که اشاره کردم با ZB میشه به صورت مستقیم روی مدل نقاشی کرد . برای این کار قبل از هر چیز مدل باید نقش دهی شده باشه . اگر نقش دهی نشده باشه میشه از 2 متد آماده AUV و یا
GUV که توسط ZB ارایه میشه استفاده کرد .
بعد از این کار باید یک Texture برای مدل ساخته بشه ، ZB ، تکسچر مپ رو روی این تکسچر میسازه . بعدش باید با استفاده از برنامه جانبی Projection Master که به صورت پیش فرض همراه با ZB میاد ، مدل رو نقاشی کنید . PM مدل رو موقتا تبدیل به پیکسولهایی روی بوم میکنه تا تکسچر روش ساخته بشه . وقتی که مدل توسط برنامه به حالت 3D برمیگرده چیزهایی که نقاشی شده روی Testure Map قرار میگیرند .
نهایتا کاری که باید انجام بشه اینه که تکسچر مپ از طریق پالت Texture ذخیره بشه .


@ مصطفی :

عکس رو تبدیل به لینک کردم .
من از FF استفاده میکنم و مشکلی در نشون دادن صفحه برام پیش نیومد .

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
Sirus-v
کاربر اخراج شده


تاريخ عضويت: شنبه 1 مرداد 1384
تعداد ارسالها: 325


5 شنبه 14 ارديبهشت 1385 - 21:43
پاسخ بصورت نقل قول
خیلی ممنون هادی جان امکان طراحی تکسچر برروی مدل خیلی جالبه .
امکان انتقال کانال UVW رو به مکس یا فورمت X هم داره ؟؟ ( پلاگین یا هرچیز دیگه )
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
mory
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 3 شنبه 3 خرداد 1384
تعداد ارسالها: 1187


جمعه 15 ارديبهشت 1385 - 03:49
پاسخ بصورت نقل قول
هادي خان ممنون . درست شد . مشكل همون عكسه بود . حالا اگه ميشه . پست هاي من در اين رابطه رو پاك كن . مرسي .

_________________
و مهم نيست كي پنيرتو دزديده قورباغتو قورت بده .

ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
kevin
برنده مسابقه طراحی کاراکتر
برنده مسابقه طراحی کاراکتر


تاريخ عضويت: 4 شنبه 17 فروردين 1384
تعداد ارسالها: 376
محل سكونت: پكن


جمعه 15 ارديبهشت 1385 - 10:20
پاسخ بصورت نقل قول
خيلي ممنون از توضيحاتتون Shocked

نقل قول:

همونطور که اشاره کردم با ZB میشه به صورت مستقیم روی مدل نقاشی کرد . برای این کار قبل از هر چیز مدل باید نقش دهی شده باشه . اگر نقش دهی نشده باشه میشه از 2 متد آماده AUV و یا
GUV که توسط ZB ارایه میشه استفاده کرد .
بعد از این کار باید یک Texture برای مدل ساخته بشه ، ZB ، تکسچر مپ رو روی این تکسچر میسازه . بعدش باید با استفاده از برنامه جانبی Projection Master که به صورت پیش فرض همراه با ZB میاد ، مدل رو نقاشی کنید . PM مدل رو موقتا تبدیل به پیکسولهایی روی بوم میکنه تا تکسچر روش ساخته بشه . وقتی که مدل توسط برنامه به حالت 3D برمیگرده چیزهایی که نقاشی شده روی Testure Map قرار میگیرند .
نهایتا کاری که باید انجام بشه اینه که تکسچر مپ از طریق پالت Texture ذخیره بشه .

هيچ tut در اين مورد سراغ داريد؟

_________________
سعيد باقري
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نويسنده
پيغام
Gordon Freeman
مدیر انجمن
مدیر انجمن


تاريخ عضويت: 2 شنبه 20 مهر 1383
تعداد ارسالها: 1044
محل سكونت: City 17


جمعه 15 ارديبهشت 1385 - 14:46
پاسخ بصورت نقل قول
@ سیروس:
ZB دو فرمت OBJ , DXF رو میشناسه . OBJ مال Alias/Wavefront (RIP) بود که مختصات نقش دهی رو انتقال میده . DXF هم از فرمتهای Autocad هست که کانال UVW نداره . پس باید از OBJ استفاده کنی . در ضمن مکس 8 OBJ رو میشناسه .

@ مصطفی :
خواهش .
Arrow

@ Kevin :

همون Tut هایی که پایین اولین پست معرفی کردم کاملترین مرجع رو ی اینترنت هست .
همه چی توشون هست .

_________________
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل ديدن وب سايت كاربر نام كاربري در پيغامگير Yahoo
 

نويسنده
پيغام
kevin
برنده مسابقه طراحی کاراکتر
برنده مسابقه طراحی کاراکتر


تاريخ عضويت: 4 شنبه 17 فروردين 1384
تعداد ارسالها: 376
محل سكونت: پكن


شنبه 16 ارديبهشت 1385 - 18:33
پاسخ بصورت نقل قول
نقل قول:

همون Tut هایی که پایین اولین پست معرفی کردم کاملترین مرجع رو ی اینترنت هست .
همه چی توشون هست .

ممنون

_________________
سعيد باقري
ارسال  بازگشت به بالا
ديدن مشخصات كاربر ارسال پيغام خصوصي ارسال ايميل
 

نمايش نامه هاي ارسال شده قبلي:   
ارسال يك موضوع جديد   پاسخ به يك موضوع    صفحه 1 از 8 تمام ساعات و تاريخها بر حسب 3.5+ ساعت گرينويچ مي باشد
برو به صفحه 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  بعدي


 
پرش به:  


شما نمي توانيد در اين انجمن نامه ارسال كنيد.
شما نمي توانيد به موضوعات اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن ويرايش كنيد
شما نمي توانيد نامه هاي ارسالي خود را در اين انجمن حذف كنيد
شما نمي توانيد در نظر سنجي هاي اين انجمن شركت كنيد


unity3d

بازگردانی به فارسی : علی کسایی @ توسعه مجازی کادوس 2004-2011
Powered by phpBB © 2001, 2011 phpBB Group
| Home | عضويت | ليست اعضا | گروه هاي كاربران | جستجو | راهنماي اين انجمن | Log In |