mohammadyzr متخصص ساخت بازی
تاريخ عضويت: 3 شنبه 10 خرداد 1384 تعداد ارسالها: 266 محل سكونت: اصفهان
جمعه 20 بهمن 1385 - 06:16 |
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش طراحی کاراکتر به روش NURBS در 3DS Max .
از اونجا که مدتیه که موضوع مسابقه طراحی شخصیت در این سایت مطرح شده،منم قصد دارم برای ارتقای سطح کار بچه ها و برای علاقمندان به ساخت چهره بوسیله NURBS در مکس که از روشهای متداول برای این کار هست آموزشی ارائه بدم . ان شا الله که مورد پسند شما عزیزان قرار بگیره.(البته میدونم که اینجا همه حرفه ای هستن ولی من سعی میکنم متن رو در سطح مبتدیها بنویسم که اگه احیانا کسی تازه کار بود بتونه از این آموزش استفاده کنه.)NURBS در واقع یه سری منحنی هستش که برای ساخت سطوح ناهموار به کار میره.
من قصد دارم در اینجا به عنوان مثال این شخصیت پوزر رو باز آفرینی کنم:
ابتدا دو صفحه رو بصورت عمود بر هم ایجاد میکنیم و چهره مورد نظر رو بوسیله متریال ادیتور به صفحات اعمال میکنیم:
حالا با استفاده از گزینهCircle درمنوی Shapes در پنجره راست یه دایره ایجاد میکنیم و با راست کلیک کردن بر روی دایره گزینه Convert to NURBS رو انتخاب میکنیم:
سپس با استفاده ازBreak در زیر مجموعه Curve دایره رو با ایجاد دونقطه در بالا و پایین به دوقسمت تقسیم میکنیم و قسمت سمت راست دایره رو دیلیت میکنیم تا بدین ترتیب يه نیم دایره بدست بیاد:
حالا با استفاده از زیر مجموعه Curve CV نقاط دایره رو بر صورت شخصیت منطبق کنید.توجه داشته باشید که با کلیک کردن بر روی نیم دایره با استفاده از insert میتونید نقاطی رو اضافه و با گزینه delete نقاطی رو از روی شکل کم کنید:
حالا با استفاده از زیر مجموعه Curve منحنی رو انتخاب کنید و در حالی که دکمه Shift رو نگه داشتین با کشیدن منحنی یه کپی ازش تهیه کنین و نقاط منحنی جدید رو مثل قبل تنظیم کنین:
باید این کار رو چند دفعه تکرار کنین تا کل سطح مورد نظر ایجاد بشه.براي اين كار نيم دايره رو تا پشت سر كاراكتر و حول محور عمودي بايد بچرخونيد. توجه داشته باشین که برای هر چه بهتر شدن کار باید جابجایی نقاط رو از همه زوایا کنترل کنید.نتیجه کار یه همچین چیزی میشه:
حالا میرسیم به مرحله اساسی شکل دادن به سطح.برای این کار از نوار ابزار NURBS گزینه Create u loft surface رو انتخاب میکنیم و به وسیله اون انتهای همه خطوط رو به هم وصل میکنیم.(مثلا از بالا ):
در نهایت هم با کمک ابزار Mirror یه کپی وارونه از نیم صورت ایجاد شده درست میکنیم:
در پایان میتونید شیئ ایجاد شده رو به Editable mesh تبدیل کنید و تغییرات دلخواهتون رو بر اون اعمال کنید،مثلا ورتکسها رو جابجا کنید،پولیگونهای اضافی رو دیلیت کنید،با یک کره برای شخصیتتون چشم ایجاد کنید،به اون متریال بدین ،براش مو بکارید و... تا در نهایت بشه یه همچین چیزی:
برای کسب اطلاعات بیشتر هم میتونید به راهنمای نرم افزار مراجعه کنید. |
_________________ http://www.yazdirad.com
اين نامه توسط mohammadyzr در شنبه 21 بهمن 1385 - 05:57 ويرايش شده است. |
|